Sosiaalinen media on suuri markkina-alue ja siellä liikkuu paljon rahaa. Ostamalla näkyvyyttä saat näkyvyyttä. Saman päivityksen jakaminen samanaikaisesti monessa sosiaalisen median palvelussa on yhden napin painalluksen päässä ja tehty siis erittäin helpoksi. Facebookin ja Instagramin hyödyntäminen markkinointiviestinnässä tuntuu olevan jokaiselle yritykselle se minimi, jos haluaa näkyvyyttä somessa. Ketjuilla on usein yhteisiä pelisääntöjä, joita tulee noudattaa sosiaalisessa mediassa toimiessa. Itse työskentelen kahvila-alalla ja on erittäin hienoa, että ketjulta saadaan some-ohjeistusta. Kaikki edustavat niin omaa työpistettä kuin yhdessä ketjua ja brändiä, joten yhteiset pelisäännöt ovat tärkeä jokaisen ymmärtää ja hallita. 

 

Sosiaalinen media helpottaa sidosryhmien kanssa toimimista. Se luo asiakkaille kanavan saada reaaliajassa tietoa yrityksestä, sen palveluista ja tuotteista. Sen avulla asiakkaan on myös helppo vaikuttaa ja antaa palautetta ja kommunikoida yrityksen kanssa. Yritykselle some on yksinkertaisimmillaan ilmaiskanava, jonka ylläpidosta tulee kuitenkin säännöllisesti huolehtia ja ylläpitää. Sen avulla saadaan markkinoitua tuotteita ja tiedotettua ajankohtaisista asioista. Työyhteisössä sosiaalinen media toimii myös nopeana tiedon välittäjänä sisäisissä asioissa. Omassa pienessä työyhteisössä pikaviestipalvelu WhatsApp on helppo kanava, joka on osoittautunut hyödylliseksi työasioiden jakamisessa. Instagramin ja Facebookin kautta jaamme kuvia ja infoa kampanjoista sekä tuotteista. Se toimii myös yhtenä kanavana rekrytointia tehdessä. 

 

Tärkeää on tietää mitä teet ja miten teet somessa markkinoidessasi ja yleisesti toimiessasi. Esimerkiksi  https://kubla.fi/blogi/5-virhetta-jotka-teet-some-markkinoinnissa/blogissa oli listattuna esimerkkejä virheistä, joita voi some-markkinoinnissa tehdä. http://kurio.fi/v2/wp-content/uploads/2019/01/Somemarkkinoinnin-trendit-2019-Kurio.pdf  Somemarkkinoinnin trendit vuodelle 2019. Siinä painotetaan mm suunnitelmallisuutta ja somen ottamista osaksi kokonaisuutta edistämään liiketoiminnan tavoitteita. Siinä myös listataan sisällön kultaiset säännöt ja kerrotaan laadukkaasta somesisällöstä. https://www.finavia.fi/fi/uutishuone/2018/finavian-lifeinhel-palkintosade-jatkuu-suomen-paras-somekampanja-ja-digitaalisenVuoden 2018 paras somekampanja.